Jotta auton maalipinta pysyisi pitkään kiiltävä eikä siihen tulisi ruostevaurioita, auton maalipintaa pitää hoitaa säännöllisesti. Auton ulkopinta pitää tarkastaa kiveniskemien ja muiden ulkoisten tekijöiden aiheuttavien vaurioiden löytämiseksi. Jos maalipinta on rikkoutunut, vaurio on korjattava välittömästi, koska muuten korroosio lähtee etenemään nopeasti ja vaurio pahenee. Erityisesti puskurit, lokasuojat ja konepelti ovat alttiita tällaisille vaurioille. Myös oviin tulee usein jälkiä parkkipaikoilla.
Auton hoitoon kuuluvat myös säännölliset pesut ja vahaukset, joihin tässä tarkempia ohjeita:
Auton pesu
Pesu on yleisin autonhoitotehtävä ja se kannattaa tehdä riittävän usein, jotta lian pinttyminen maalipintaan vältetään. Auto kannattaisikin pestä vähintään kerran kuukaudessa ja aina, kun se erityisen kuraantunut.
Auto voidaan pestä joko autonpesukoneessa tai käsin. Käsinpesuun tarvitaan sopiva paikka, jossa on saatavana juoksevaa vettä. Kotipesupaikan puuttuessa on olemassa tee se itse -halleja ja muita autonpesupaikkoja. Perusoletus on, että pesijällä on käytettävissään painepesuri huuhteluun. Sen rooli on esipesussa tärkeä. Auton peseminen ilman painepesuria on mahdollista, mutta painepesuri helpottaa työtä huomattavasti.
Esipesu
Esipesussa auton pinnasta poistetaan mahdollisimman paljon likaa ja kuraa ennen kuin pintaan kosketaan mekaanisesti.
Hyvän esipesun jälkeen maalipintaa vasten hangataan käsinpesuvaiheessa mahdollisimman vähän hiekkaa ja muita pieniä jälkiä, eli mikronaarmuja, aiheuttavia likapartikkeleita. Auton voi aina huuhtaista pelkällä esipesulla, mutta ilman esipesua ei tule siirtyä muihin vaiheisiin naarmuuntumisriskin takia. Esipesuaineen levittämiseen tarvitaan joko muutaman euron hintainen paineruisku tai merkittävästi arvokkaampi painepesuriin liitettävä pesuainevaahdotin.
Vaahtopesuaineena tai esipesuaineena tunnettavien nesteiden valikoima on valitettavan sekava. Joukossa on useita tuotteita, jotka vievät juuri levitetyt vahat mennessään mahdollisesti jo ensimmäisellä pesukerralla. Valmistajan lupausta vahaturvallisuudesta kannattaa siksi pitää minimivaatimuksena esipesuainetta valittaessa.
Esipesuaine laimennetaan veden kanssa sopivaksi liuokseksi paineruiskuun, ja myös pesuainevaahdottimen tapauksessa on syytä noudattaa valmistajan ohjeita. Esipesuaineseos levitetään autoon alhaalta ylöspäin kahdesta syystä: näin esipesuaine ehtii vaikuttamaan pisimpään kuraisissa helmoissa ja toisaalta auton yläosa pyrkii muutenkin kuivumaan ensimmäisenä pesuaineen valuessa alaspäin. Esipesuainetta ei saa päästää kuivumaan, sillä se saattaa aiheuttaa rumia jälkiä.
Huuhtelu on suositeltavaa tehdä alhaalta ylöspäin, jolloin pesuainetta huuhdellaan koko ajan pois maalipinnalta. Myös toisin päin tehtävälle huuhtelulle löytyy kannatusta ja se onkin nopeampi tapa, sillä tällöin pesuainejäämät häviävät varmasti kertahuuhtelulla. Ylhäältä alaspäin huuhdellessa on kuitenkin se ongelma, että jo hetki katosta aloittamisen jälkeen kaikki esipesuaine on valunut pois pinnoilta.
Jos myös vanteet halutaan pestä, on ne syytä puhdistaa viimeistään ennen käsinpesua. Näin vanteista irtoava lika ei roisku puhtaalle pinnalle enää pesujen jälkeen.
Käsinpesu
Käsinpesussa käytetään kahta ämpäriä. Toiseen ämpäriin riittää puhdas vesi pesuvälineen huuhteluun, ja vain toiseen tehdään auton pesuun käytettävä pesuaineliuos. Pesuvälineeksi on suositeltavaa valita mahdollisimman tuuhea mikrokuituinen tai lampaanvillainen pesukinnas, sillä se on maalipinnalle hellin.
Pesuun käytettävän kintaan huuhtelu sujuu turvallisesti ämpärissä, jossa on erillinen hiekanerotin.
Autoshampoon valinnassa kannattaa suosia vahaturvallisia shampoita. Liuottimia tai vahaa ei kaivata ylläpitopesuaineeseen. Ostohinnan sijaan kannattaa laskea yhden pesukerran kustannus, sillä laimennussuhteissa on valtavia eroja. Kaupan halvin shampoo voi olla kallis käyttää.
Pesuaineiden laimennussuhteissa on suuria eroja, litrahinnaltaan edullinen pesuaine ei välttämättä ole halpaa käyttää.
Autoa pestään ylhäältä alaspäin yhdensuuntaisin liikkein – kintaan pyörittämistä kannattaa välttää. Näin mahdollisesti syntyvä pesujälki minimoidaan. Maalipinnan tulisi myös olla kostea aina kun pesuväline lasketaan sille.
Tuuhea pesukinnas on vanhanaikaista pesusientä miellyttävämpi ja maalipinnan kannalta turvallisempi pesuväline.
Jokaisen pestävän alueen (esimerkiksi katto) jälkeen pesukinnas huuhdellaan puhdasta vettä sisältävässä ämpärissä, jonka jälkeen se kastetaan pesuaineämpäriin ennen seuraavaa pestävää aluetta. Pesuaine ei saa kuivua auton pintaan. Ainakin kuumana kesäpäivänä huuhtelu on tarpeen useaan otteeseen myös kesken autonpesun.
Kuivaus
Lopuksi puhdas auto kuivataan vesipisaroista jäävien rumien jälkien välttämiseksi. Pahimmassa tapauksessa auringonvalo saattaa tehdä pysyvän lakkavaurion vesipisaran toimiessa linssinä. Kuivaus ei ole pelkkää kosmetiikkaa.
Mikrokuituliina on nopea ja turvallinen työkalu kuivaukseen.
Varsinaiseen kuivaukseen on suositeltavaa käyttää mahdollisimman painavaa ja tuuheaa mikrokuituliinaa. Paino kertoo laadusta valmistukseen käytetyn mikrokuidun kautta ja tämä näkyy loppukäyttäjälle liinan imukyvyssä.
Erityisesti keväällä ulkona pestessä hieno hiekkapöly laskeutuu maalipinnalle sekunneissa pesun jälkeen. Tuuhea mikrokuituliina ei paina hiekanjyviä maalipintaa vasten, toisin kuin säämiskä tai kuivauslasta. Näin minimoidaan kuivausvaiheessa syntyvä mikronaarmu. Lopputuloksena saadaan
puhdas ja kiiltävä auto.
Auton vahaus
Auto tulisi vahata kaksi kertaa vuodessa, jotta maalipinta säilyy mahdollisimman hyvänä ja auto säilyttää arvonsa. Alkukesällä suoritettu vahaus suojaa autoa tehokkaasti ympäristötekijöiden haittavaikutuksilta, kuten ilmansaasteilta ja auringon UV-säteilyssä haalistumiselta. Myös hyönteisten jäljet irtoavat vahatusta pinnasta helpommin pesussa. Syksyllä tehty vahaus puolestaan suojaa maalipintaa vaativien talviolosuhteiden aikana.
Auto kannattaa vahata useammin, jos auto pestään usein koneellisessa autopesussa, sillä koneellinen pesu ja käytettävät liuotinaineet kuluttavat auton vahakerrosta nopeammin.
Valitse vaha auton iän ja maalipinnan kunnon mukaan:
- Vanhoille maalipinnoille kannattaa valita voimakkaasti puhdistava ja uudistava vaha.
- Uudemmalle autolle taas sopivat kiiltoa lisäävät tuotteet.
- Saatavilla on auton väriä korostavia vahoja, ja esimerkiksi metalliväreille on omat tuotteensa.
Käsityönä tehty auton vahaus on kestävin
Pese auto aina perusteellisesti ennen vahauksen aloittamista.
Autopesuloiden vahausohjelmilla saa autoon ainoastaan kevyen ehostuksen, joten paras tapa saada kestävä vahapinta on suorittaa vahaus käsityönä. Oikeilla tuotteilla ja apuvälineillä lopputuloksesta tulee kestävä ja kiiltävä.
Auton vahaus – näin onnistut
- Älä vahaa autoa auringonpaisteessa.
- Vältä myös sadekeliä, sillä ilmankosteus voi vaikuttaa vahauksen lopputulokseen.
- Pese auto aina perusteellisesti ennen vahauksen aloittamista. Pienikin hiekanjyvä voi tehdä maalipintaan ikävän naarmun. Anna pinnan kuivua varjoisassa paikassa.
- Varaa itse vahaukseen muutama tunti aikaa, kiire näkyy helposti työn jäljessä.
- Työstä yksi puoli autosta kerrallaan siten, että levität vahan ja kiillotat sen kiillotus- tai monikäyttöliinalla. Näin vaha ei pääse liiaksi kuivumaan auton pintaan.
Muista viimeistellä myös ovien ja listojen reunat sekä
luukkujen aukot, auton koristemerkit ja muut pienet yksityiskohdat. Vahaa myös
vanteet muutaman pesun välein, jotta lika irtoaisi niistä helpommin ja vanteet
säilyisivät kiiltävinä.